Danny Gregory's boeken

Ik geniet erg van de (voor de helft getekende en geschreven) boeken van Danny Gregory.
http://www.dannygregory.com/

Een van mijn favorieten is An Illustrated Life, een naslagwerk vol inspiratie en afbeeldingen van schetsboeken van allerlei tekenaars en de technieken & materialen die zij gebruiken. Een fijn bladerboek.

Danny Gregory begon zelf (opnieuw) met schetsen twee jaar nadat zijn vrouw Patti onder de metro kwam waardoor zij verlamd raakte. Hij schreef daarover het boek Everyday Matters (2007), een ontroerend, eerlijk verhaal over hoe Danny, Patti en hun zoon Jack hun leven na het ongeluk ervaarden en hoe het tekenen Danny hielp om er elke dag iets van te maken. Ook Patti's optimistische levensinstelling hielp hem daarbij.

Acht jaar later trof het noodlot hen helaas opnieuw toen zijn vrouw om het leven kwam bij een ander ongeluk, waarbij zij, leunend uit het raam om de planten op het balkon water te geven, uit balans raakte en het raam uitgevallen is.
Hij heeft naar aanleiding daarvan een prachtig eerbetoon aan zijn vrouw gemaakt A Kiss Before You Go (2012)

Hier staat een artikel met een uittreksel uit A Kiss Before You Go:
http://www.dailymail.co.uk/home/you/article-2235825/Danny-Gregorys-A-Kiss-Before-You-Go-A-little-book-love-loss.html

Danny Gregory inspireert omdat hij laat zien dat tekenen, schetsen een middel is om de dagelijkse werkelijkheid aan te kunnen, bijzonder te maken, het maakt niet uit wat je tekent als je er maar even voor gaat zitten om datgene wat je voor je ziet, in je dagelijkse leven vast te leggen.
Het maakt ook niet uit dat details niet precies kloppen, het gaat om het gevoel wat je op dat moment in je tekening legt.
En op de momenten dat het leven wat minder makkelijk is, zul je merken dat het tekenen zelf je troost geeft en dat je momenten bewust vast kunt leggen, die later waardevol blijken, omdat die momenten je dreigen te ontglippen.
Als ik door mijn oude schetsboeken blader, merk ik dat ik levendige herinneringen heb aan de tekeningen van bijvoorbeeld een kerktoren in Praag, ik voel mezelf daar weer zitten, in de zon, aan het water.
Die herinneringen komen meer naar boven bij mijn schetsen dan bij foto's.

Probeer het eens, koop een schetsboekje, een tekenstift en ga er voor zitten. Denk niet aan het eindresultaat maar aan het tekenen zelf, hoe je pen over het papier beweegt en het moment voor eeuwig vastlegt.




Reacties