Reisschetsen

Ik kan iedereen van harte aanraden om - behalve regelmatig in je dagelijkse schetsboek te werken - ook een reisschetsboek te maken als je op reis gaat, of het nu voor een weekend of een paar weken is, het is heel leuk om met aandacht te doen en heel anders dan foto's schieten.
Omdat je een tijd op een locatie tekent worden je schetsen veel meer een tastbare herinnering.
Je zult merken dat als je de schetsen weer bekijkt, het net is of je weer op dat plein in Italië in de late middagzon op de trappen van een oude kerk zit te tekenen.

Wat ik op reis meeneem is een A5 schetsboek, een mini aquarelsetje of een etui met aquarelpotloden en een waterpenseel. Een handig etui voor je potloden is de etui van Derwent, die je zo in je tas kunt stoppen. Ook heeft Derwent nu een kleine schoudertas met potloodvakken en ruimte voor een A5 schetsboek te koop, die ook handig is voor op reis.




Wat heel fijn is, is het integreren van lokaal aanwezige (vloei)stoffen in je tekening. Zo viel bij mijn laatste reisje naar Sicilië tijdens het tekenen op het terras van een trattoria een glas wijn om. Deze veegde ik meteen over mijn tekening, wat de tekening meteen meer karakter gaf. Ook tekende ik bij de Vallei der Tempels op Sicilië met het okergele zand wat daar op de grond lag. Het stak mooi af bij de blauwe lucht op mijn tekening. Wil je wat meer reisschetsen van verschillende tekenaars zien, kijk dan eens in Danny Gregory's boek An Illustrated Journey (het vervolg op An Illustrated Life).

Als je schetsen op reis gaat maken, moet je wennen aan mensen die over je schouder kijken en opmerkingen maken, maar dat went vanzelf. Als je echt geen contact wilt, kun je altijd oordopjes indoen en een zonnebril opzetten :-) Maar vaak is het leuk om een gesprekje te voeren, vooral kinderen zijn heel open in hun vragen en opmerkingen.


Het gaat er niet om dat je iets perfect neerzet, daarvoor kun je beter een foto maken. Het gaat erom dat jij jouw versie van wat je ziet op papier zet en je mag best hier en daar iets erbij verzinnen of verplaatsen als dat jouw tekening mooier maakt. Ik raad je niet aan om verkeersborden en vuilnisbakken om deze reden niet te tekenen, want die maken een tekening juist levendig en echt.
Mocht je weinig tijd hebben, dan kun je een foto maken, zodat je op je hotelkamer of thuis verder kunt werken aan de tekening. Je kunt dan nog wat kleur toevoegen of details uitwerken. Pas op dat je tijdens het maken van referentiefoto's niet vergeet om ook een schets te maken omdat het nu eenmaal sneller is om te fotograferen. Beter een uitgebreide schets dan heel veel snel geschoten foto's.







Reacties